انواع عفونت گوش

انواع عفونت گوش

انواع عفونت گوش

عفونت گوش انواع مختلفی دارد که با توجه به محل عفونت و نوع عفونت می‌تواند دسته‌بندی شود. مهم‌ترین انواع عفونت گوش اوتیت مدیا (otitis media) یا عفونت گوش میانی و اوتیت اکسترنا (otitis externa) یا عفونت گوش خارجی است.

عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا)

عفونت یا التهاب گوش میانی که در علم پزشکی به آن اوتیت مدیا می‌گویند بیش‌تر در کودکان اتفاق می‌افتد اما بزرگسالان نیز ممکن است درگیر آن شوند. این نوع عفونت معمولاً به دنبال سرماخوردگی، آنفولانزا یا دیگر عفونت‌های تنفسی می‌آید. دلیل آن این است که گوش میانی از طریق یک کانال کوچک به نام شیپور استاش یا لوله استاش (Eustachia tube) به مجرای تنفسی فوقانی متصل است. میکروب‌هایی که در بینی یا سینوس‌ها رشد می‌کنند می‌توانند از طریق لوله استاش وارد گوش شوند و در آنجا به رشد خود ادامه دهند.

اوتیت مدیا هر چند در بزرگسالان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد اما در کودکان بسیار شایع‌تر است. تقریباً از هر 4 کودک 3 کودک تا سن 3 سالگی دست‌کم یک بار عفونت گوش میانی را تجربه می‌کنند.

اوتیت مدیا خود دارای سه نوع است:

اوتیت مدیای حاد (acute otitis media)

این عفونت گوش میانی به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و باعث التهاب و قرمزی گوش می‌شود. مایعات و ترشحات درون گوش محبوس و باعث بروز تب و درد گوش در کودک می‌شود. عفونت گوش میانی حاد در کودکان دارای علائمی مانند کشیدن گوش، گریه، بیقراری، تب و ضعف بدنی است، بنابراین والدین در صورت مشاهده این علائم باید فرزند خود را نزد یک متخصص گوش،حلق و بینی ببرند.

اوتیت مدیا همراه با ترشح (otitis media with effusion)

التهاب گوش میانی با ترشح به تجمع مایع غیرعفونی در گوش میانی اطلاق می‌شود که معمولاً بدون علامت است. این مایع ممکن است به دلیل یک سرما‌خوردگی، گلودرد یا عفونت مجرای تنفسی فوقانی در گوش تجمع کند. اوتیت مدیا با ترشح معمولاً پس از 4 تا 6 هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابد اما در برخی موارد ممکن است ادامه پیدا کند و تبدیل به اوتیت مدیای حاد یا مزمن شود. این نوع اوتیت مدیا در پسران بیشتر از دختران اتفاق می‌افتد و در فصل‌های پاییز و زمستان شایع‌تر است.

اوتیت مدیای مزمن همراه با ترشح

گاهی ممکن است مایع غیرعفونی در گوش میانی به مدت طولانی (بیش از سه ماه) باقی بماند یا پس از بهبود پیدا کردن مجدداً عود کند. اوتیت مدیای مزمن با ترشح معمولاً به دلیل اختلال شیپور استاش اتفاق می‌افتد و با ایجاد مشکلات شنوایی در کودکان می‌تواند فرایند یادگیری و تحصیل آن‌ها را مختل کند.

علایم عفونت گوش میانی

    • احساس درد ملایم در گوش
    • احساس فشار در گوش که مدت زیادی ادامه دارد
    • بی‌قراری در کودکان
    • بی‌خوابی
    • خارش غیرطبیعی گوش
    • ترشح مایع چرکین از گوش
    • کاهش شنوایی
  • تب (به‌ویژه در کودکان و نوزادان)
تماس و مشاوره : ۰۹۳۸۶۸۶۴۷۳۸
footer footer
دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی متخصص گوش و حلق و بینی فارغ التحصيل از دانشگاه شیراز مدت یازده سال سابقه انجام عمل راینوپلاستی دارم بیشتر در زمینه مدل طبیعی و نیمه فانتزی کار میکنم

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما