دلایل خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی

دلایل خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی

دلایل خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی

خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی بسیار شایع است. در جراحی بینی معمولا قسمتی از استخوان یا غضروف بینی توسط جراح تغییر داده می شود. از سوی دیگر داخل بینی عروق خونی فراوانی وجود دارد که در صورت آسیب دیدگی شروع به خونریزی می کند. خونریزی بینی در روزهای ابتدایی جراحی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. میزان خونریزی و دوره ی نقاهت بعد از عمل جراحی به نوع عمل، مهارت جراح و شرایط سلامت بیمار بستگی دارد. بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز دکتر شهریار شاهمرادی مهارت بالایی در زمینه ی جراحی بینی دارد.


علل خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی چیست؟
برخی از علل مهم خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی ورم زیاد، خشکی مخاط بینی، آسیب دیدگی عروق بینی و... می باشد. از سوی دیگر برخی از عوامل موجب شدت گرفتن خونریزی بینی می شود که عبارتند از:
·        گاهی داروهای بیهوشی سبب افزایش فشارخون و بروز خونریزی در بینی می شوند.
·        مصرف برخی داروها و ویتامین ها موجب خونریزی در بینی می شود.
·        برخی از بیماری های خونی مانند هموفیلی
·        دست زدن و مالش بیش از حد بینی سبب خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی می شود.


انواع خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی
·        خونریزی نشتی: این نوع از خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی کاملا طبیعی می باشد. خونریزی نشتی پس از پانسمان بینی صورت می گیرد و معمولا 24 تا 48 ساعت بیمار را درگیر می کند و احتمال بستری بیمار در بیمارستان نیز وجود دارد.
·        خونریزی قطره ای: پس از جراحی رینوپلاستی و تغییراتی که بر روی استخوان، بافت و غضروف بینی صورت می گیرد. امکان خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی به صورت قطره ای بسیار زیاد است.
·        لکه های کوچک خون: این نوع از خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی کاملا طبیعی است و احتمال دارد تا یک هفته طول بکشد.گاها بیمار لکه های خونی بر روی دستمال مشاهده می کند.

 

مراقبت از بینی برای جلوگیری از خونریزی

 

چگونه مانع خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی شویم؟
برای جلوگیری از خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی راهکارهای مختلفی وجود دارد که عبارتند از: یکی از روش های اولیه برای جلوگیری از خونریزی استفاده از کمپرس یخ می باشد. یخ سبب کاهش فشار خون می شود بدین ترتیب میزان خونریزی بینی به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. گاهی اوقات پزشک برای جلوگیری از خونریزی قطره های ویژه ای را تجویز می کند. با استفاده ی مرتب از این قطره ها می توانید از خونریزی جلوگیری کنید. هرگز پس از عمل بینی فین یا عطسه نکنید. این کار بسیار خطرناک است. برای تمیز کردن نواحی داخل بینی می توانید از دستمال یا پنبه استفاده کنید. چنانچه مجبور به عطسه شدید از دهان استفاده کنید. به هنگام خواب سر شما باید بالاتر از بدنتان قرار بگیرد. به هنگام مطالعه یا استفاده از موبایل سر خود را خم نکنید. به یاد داشته باشید که تا چندین هفته پس از عمل از خم کردن گردن خودداری کنید. در دوران پس از عمل مراقب باشید که بینی شما ضربه نخورد.


روش های قطع خونریزی بینی بعد از عمل
چنانچه متوجه شدید خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی شما ادامه دار است و با روش های معمول قطع نمی شود هرچه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید. خونریزی بعد از عمل جراحی زمانی اتفاق می افتد که بیمار نتواند از بینی خود به خوبی مراقبت کند. اولین کار در مواجهه با خونریزی شدید بینی این است که سر خود را رو به بالا نگه دارید. پزشک برای جلوگیری از افزایش خونریزی از تامپون استفاده می کند. چنانچه خونریزی بینی ادامه داشته باشد عمل جراحی برای بستن رگ های خونی صورت می گیرد. گاهی اوقات به دلیل عدم ترمیم انحراف و گرفتگی شدید بینی خونریزی بینی به صورت لخته خون می باشد. برای جلوگیری از بروز این عارضه بینی خود را به صورت مرتب با سرم شستشو دهید. بدین ترتیب مانع از خشکی بینی می شوید.


سخن آخر
عمل جراحی رینوپلاستی یکی از عمل های سنگین زیبایی می باشد از این رو خونریزی بینی بعد از عمل جراحی بینی کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است. معمولا تا یک روز پس از عمل ممکن است بینی شما خونریزی خفیفی داشته باشد یا گاها لکه های خونی بر روی دستمال ببینید اما جای نگرانی وجود ندارد. شما باید در روزها و ماه های اولیه پس از عمل مراقبت های زیادی از بینی خود داشته باشید. به ویژه از انجام فعالیت های سنگین، سیگار کشیدن، مصرف الکل و ... خودداری کنید. بدین ترتیب احتمال خونریزی بینی را تا حدود زیادی کاهش می دهید.

تماس و مشاوره : ۰۹۳۸۶۸۶۴۷۳۸
footer footer
دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی متخصص گوش و حلق و بینی فارغ التحصيل از دانشگاه شیراز مدت یازده سال سابقه انجام عمل راینوپلاستی دارم بیشتر در زمینه مدل طبیعی و نیمه فانتزی کار میکنم

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما