روش های کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی

روش های کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی

روش های کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی

یکی از عارضه های جانبی عمل رینوپلاستی تورم بینی می باشد. برای کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی روش ها و مراقبت هایی وجود دارد که با رعایت آن می توانید این عارضه را به میزان زیادی کاهش دهید. تورم و کبودی پس از هر نوع عمل جراحی کاملا طبیعی است و پس از مدتی از بین می رود. ورم و تورم پس از جراحی بینی سبب می شود شکل اصلی بینی بیمار بلافاصله بعد از عمل قابل تشخیص نباشد. از این رو افراد باید برای دیدن نتیجه ی نهایی صبر کنند تا ورم بینی به طور کامل از بین برود.


روش های کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی چیست؟
معمولا تورم بینی پس از عمل جراحی کم است اما رعایت چند نکته می تواند در کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی کمک کننده باشد.
خم نکردن گردن
به این نکته توجه کنید که برای جلوگیری از تجمع مایعات در ناحیه ی بینی حدالمقدور گردن خود را خم نکنید و به هنگام استراحت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید.
استفاده کم از نمک
همانطور که میدانید خاصیت نمک، احتباس مایعات در بدن می باشد. همین امر موجب افزایش ورم بینی می شود. از این رو سعی کنید در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای شور و فست فود را به میزان زیادی کاهش دهید و از کاهو و سبزیجات تازه استفاده کنید.
پمادها و ژل های تجویزی
جراح پس از پایان عمل ژل ها و پمادهایی را برای بیمار تجویز می کند که موجب کاهش ورم بینی می شود.
کاربرد اسپلینت
اسپلینت و گچ بینی تورم ناشی از عمل جراحی را به میزان زیادی کاهش می دهد.


کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی با شست و شو ی مداوم و کمپرس یخ
یکی از بهترین روش ها برای کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی استفاده از کمپرس یخ می باشد. می توانید در روزهای ابتدایی عمل در زمان های کوتاه،  30 دقیقه کمپرس یخ را بر روی بینی قرار دهید. دقت کنید نباید یخ را به طور مستقیم روی بینی قرار داد بلکه باید تکه های یخ را درون یک کیسه ی پارچه ای بریزید و روی بینی قرار دهید. مواظب باشید که به بینی هیچ فشاری وارد نشود. سعی کنید از سرم شست و شوی به طور مرتب استفاده کنید. بدین ترتیب روند خوب شدن زخم ها سریع تر صورت می گیرد و همین امر موجب کاهش ورم بینی می شود.

 

چسب بینی

 

نکاتی که برای کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی باید بدانید

برای کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی عجله نداشته باشید. ورم بینی معمولا به فاصله ی 14 تا 90 روز کاهش پیدا می کند. بعد از جراحی استراحت کنید و دو بالش زیر سر خود قرار دهید به طوری که سرتان بالاتر از بدنتان قرار گیرد. از انجام فعالیت های شدید بدنی به مدت یک ماه خودداری کنید. قبل و بعد از عمل الکل، سیگار و قلیون استفاده نکنید. چسب زدن درست بینی تا حدود زیادی ورم و التهاب را کاهش می دهد. در صورتی که جراح روش صحیح ماساژ بینی را به شما آموزش داد حتما بینی خود را به طور مرتب ماساژ دهید. بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز دکتر شهریار شاهمرادی نکات مهمی را برای کاهش ورم بینی به شما آموزش می دهد.

 

چه زمانی ورم بینی به طور کامل از بین می رود؟

چنانچه تمام مراقبت های لازم برای کم کردن ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی را انجام دهید 6 ماه تا یک سال بعد از عمل، ورم بینی شما به طور کامل رفع خواهد شد. البته ویژگی های بدنی افراد با یکدیگر متفاوت است از این رو مدت زمان رفع التهاب و ورم در افراد مختلف متغیر است. افرادی با بینی استخوانی در مقایسه با افرادی با بینی گوشتی در مدت زمان کوتاه تری بهبود پیدا می کنند. ورم و تورم بینی در برخی از افراد نیز به دلیل تغذیه ی نادرست، قرار گیری در معرض نور خورشید و ... تا دو سال ادامه خواهد داشت. گاهی اوقات بیمار متوجه می شود که در زمان های خاصی مانند حمام آب گرم، صبح های زود و ... بینی ورم بیشتری دارد. در این مواقع نگران نباشید ورم بینی شما به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

تماس و مشاوره : ۰۹۳۸۶۸۶۴۷۳۸
footer footer
دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی متخصص گوش و حلق و بینی فارغ التحصيل از دانشگاه شیراز مدت یازده سال سابقه انجام عمل راینوپلاستی دارم بیشتر در زمینه مدل طبیعی و نیمه فانتزی کار میکنم

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما