علت خروپف چیست؟

علت خروپف چیست؟

علت خروپف چیست؟

خروپف زمانی اتفاق می‌افتد که  هنگام خواب جریان هوا نمی‌تواند آزادانه از بینی و گلو عبور کند. این باعث می‌شود بافت‌هایی که در مسیر تنفس در دهان و گلو وجود دارند شروع به ارتعاش کنند، که این باعث همین صدای آشنای خرخر در هنگام خواب می‌شود. بنابراین هر عاملی که باعث تنگ شدن مجاری تنفس شود می‌تواند دلیل خروپف باشد.

عوامل مختلفی مانند آناتومی دهان و سینوس‌ها، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی، و افزایش وزن می‌توانند باعث خرناس کشیدن در هنگام خواب شوند. وقتی شما خوابتان می‌برد و از خواب سبک وارد خواب عمیق می‌شوید ماهیچه‌های سقف دهان (نرم‌کام)، زبان، و گلویتان شل می‌شوند. بافت‌های موجود در گلو می‌توانند به قدری شل شوند که بخشی از مسیر عبور هوا را مسدود و شروع به لرزش کنند. هرچه مجرای هوا تنگ‌تر شود  فشار جریان هوا بیشتر می‌شود و درنتیجه ارتعاش بیش‌تری ایجاد می‌شود و صدای بلندتری تولید می‌شود.

عوامل مؤثر بر انسداد راه‌های تنفسی و بروز خروپف

  • آناتومی دهان

افرادی که خر و پف می‌کنند معمولاً دارای بافت بیش‌ازحد در گلو و بینی هستند. جریان تنفس از طریق دهان در کسانی که دارای نرم‌کام ضخیم و پایین و زبان کوچک یا ملازه (uvula) بلندی هستند فضای کم‌تری برای عبور دارد و درنتیجه احتمال خروپف کردن در آن‌ها بیش‌تر است. کسانی که اضافه وزن دارند ممکن است دارای بافت بیش‌تری در پشت گلویشان باشند که باعث تنگ‌تر شدن راه تنفس می‌شود.

  • مصرف الکل

مصرف بیش‌ازاندازه الکل قبل از خواب می‌تواند باعث خرخر کردن در خواب شود. الکل ماهیچه‌های گلو را شل می‌کند و واکنش دفاعی طبیعی بدن شما در برابر انسداد تنفسی را کاهش می‌دهد.

  • مشکلات بینی

انسداد مزمن بینی و انحراف تیغه بینی ممکن است در خروپف کردن شما نقش داشته باشند.

  • کم‌خوابی

نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به شل‌ شدن بیشتر بافت‌های گلو شود.

  • وضعیت خوابیدن

زمانی که شما به صورت طاق‌باز می‌خوابید معمولاً خرخر کردنتان بیش‌تر و شدیدتر است زیرا نیروی جاذبه روی بافت‌های گلو از جمله زبان کوچک (اندام نرم قطره‌ای شکل که در انتهای دهان آویزان است) اثر می‌گذارد و باعث تنگ‌تر شدن مجرای تنفس می‌شود.

علاوه بر موارد بالا عوامل دیگری که می‌توانند باعث افزایش احتمال خرخر در خواب شوند عبارتند از:

    • جنسیت: معمولاً مردان بیشتر از زنان خروپف می‌کنند یا از آپنه خواب رنج می‌برند.
    • افزایش سن: با بالا رفتن سن ماهیچه‌ها انسجام طبیعی خود را از دست می‌دهند و شل می‌شوند، درنتیجه ماهیچه‌ها و بافت‌های حفره دهان و گلو در هنگام تنفس بیشتر در معرض ارتعاش قرار می‌گیرند.
    • داشتن اضافه وزن: افراد دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر در معرض آپنه انسدادی خواب و خر و پف قرار دارند.
    • داشتن مجاری تنفسی تنگ: برخی افراد دارای نرم‌کام بلند یا لوزه و آدنوئید بزرگ هستند که باعث تنگ شدن راه هوایی و خروپف می‌شود.
  • داشتن سابقه خانوادگی: آپنه انسدادی خواب در برخی افراد ارثی است.
تماس و مشاوره : ۰۹۳۸۶۸۶۴۷۳۸
footer footer
دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی

دکتر شهریار شاهمرادی متخصص گوش و حلق و بینی فارغ التحصيل از دانشگاه شیراز مدت یازده سال سابقه انجام عمل راینوپلاستی دارم بیشتر در زمینه مدل طبیعی و نیمه فانتزی کار میکنم

بخش هایی از سایت

ارتباط با ما